1. صفحه اصلی
  2. »
  3. کاربردی
  4. »
  5. نصب فن کویل و نکات آن

فن کویل کاستی دستگاهی سرمایشی و گرمایشی است که شبیه به اسپلیت کاستی بوده، اما فاقد یونیت خارجی است. این دستگاه تنها یک یونیت داخلی دارد که در فضایی از پیش تعیین شده، معمولاً بین سقف کاذب و سقف حقیقی، نصب می‌شود.

یونیت‌های فن کویل کاستی در بخش‌های مختلف ساختمان نصب شده و از طریق لوله‌کشی‌های آب به چیلر و بویلر متصل هستند. چیلر با استفاده از گاز یا مایع مبرد و سیکل تبرید، آب را سرد می‌کند. بویلر نیز با مشعل گاز شهری، آب را تا نزدیک به دمای جوش گرم می‌کند.

انواع

از نظر الگوی توزیع هوا، به سه نوع یک طرفه، دو طرفه، چهار طرفه و ۳۶۰ درجه تقسیم بندی می کنند.

فن کویل کاستی یکطرفه

نوع یک طرفه یک طرفه هوا را تنها در یک جهت که معمولا به ست پایین است، توزیع می کنند.

فن کویل کاستی دو طرفه

فن کویل های دو طرفه هوا را به دو سمت پرتاب می کنند.

فک کویل کاستی

فن کویل های چهار طرفه دارای چهار خروجی هوا در چهار سمت شبکه خود هستند و هوا را در چهار سمت توزیع می کنند و فن کویل های ۳۶۰ درجه، همانطور که از اسمشان پیداست هوا را در تمامی جهات پرتاب می نمایند.

ابعاد استاندارد

فن کویل های کاستی را می توان کوچک ترین عضو خانواده فن کویل نامید. این فن کویل ها هیچ فضایی از درون اتاق اشغال نمی کنند و فضای مورد نیاز آن ها درون سقف حقیقی یا سقف کاذب نیز بسیار کم است و بنابراین فضای زیادی برای نصب سایر تأسیسات درون سقف کاذب باقی می گذارد.

فن کویل های کاستی در ابعاد مشخصی تولید می شوند. استاندارد بودن ابعاد آن ها، این مزیت را دارد که در هنگام ساخت سقف، نیازی به دانستن مدل فن کویل ندارید و می دانید که چه میزان فضا باید برای نصب فن کویل کاستی کنار بگذارید.

فن کویل های کاستی دارای دو سایز بزرگ و کوچک یا کامپکت هستند. معمولا عرض و طول پنل فن کویل کاستی استاندارد است ولی ارتفاع آن در انواع مختلف فن کویل تا حدودی متفاوت است.

نوع بزرگ بزرگ دارای ظرفیت های بالاتری هستند و برای سالن های بزرگ مثل سالن مطالعه، بیمارستان‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و … کاربرد دارند. البته ظرفیت این فن کویل ها در مقایسه با فن کویل های زمینی یا دیواری کمتر است و باید در یک سالن بزرگ چندین عدد از آن ها را نصب کرد.

نوع کوچک یا کامپکت برای منازل مسکونی مناسب هستند. این فن کویل ها ظرفیت های پایینی دارند ولی بسیار کم صدا و زیبا هستند  و به ویژه برای نصب در اتاق خواب، انتخاب بسیار خوبی هستند.

فن کویل کاستی

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها